et förlorat decennium
Ett förlorat decennium
• USA-hat
• Kollektiv
• Frejre-pedagogik.
• Moralisk upplösning
• Prog-kultur
• Rödvinskommunism.
• Anarki.
• Kvasifilosofi.
Detta är vad70-talet inneburit för många av oss somgenomlevde detta
Förfallets epok.
•
Allt ont skall med eld förgöras
Det föreföll vara universallösningen för allt som man inte sympatiserade med och ville radera ur historien och nuet under 1970-talet. Det brändes studentmössor, flaggor, bh:ar och bilder av misshagliga samhällsmedborgare; företrädesvis företagsledare och finansmän samt i förekommande fall politiker. Inom den akademiska världen och bland studenter förekom noggranna studier av Maos lilla röda och diverse andra skrifter med åsiktsinnehåll hämtat från den socialistiska världen. Eftersom allt som uttryckte någon form av positivism till etablissemanget och det som uppfattades som utlöpor av något nära begreppet kommersialism eller (i värsta fall) kapitalism exkommunicerades och bannlystes. Plakatbudskapen skanderades så ofta som möjligt; USA ut ur Vietnam! Nixon, mördare! Även inom humaniora tog man till sig idéskrifter av illuminati som ; Karl Marx och Friedrich Engels vilka fick ersätta upplysningstidens filosofer som Voltaire, Rosseau och Spinosa. För humaniorastudenterna, seglade den populära existentialisten, Sören Kirkegaard upp som en stjärna på den filosofiska himlen vilket medförde att; intresset för djupare/andliga frågor fick fotfäste igen detta ledde vidare till att det akademiska livet öppnades för fler livsåskådningsfrågor med en andlig förnyelse i slutet av decenniet då det s k Jesusfolket utkristalliserades ur Den spretiga skaran av progglivets existentialister. Intresset för teologiska studier ökade och de som förkastat bibeln som; borgerligt trams, bytte sin ´Maos lilla röda´ mot Luthers lilla katekes och kyrkofädernas skrifter.
Avogheten mot allt som uppfattades som borgerligt och etablerat, skördade nya triumfer. Kvinnorna skulle icke tillåtas behaga mannen utan modet för tiden föreskrev en svensk burka dom skulle hindra lystna chauvinistiska blickar från de potentiella våldsverkarna som den manliga befolkningen antogs utgöra
Burkan var ofta en vid, gärna begagnad, murarskjorta och blå snickarbyxor.
De lockade garanterat inte till några fysiska attraktionsvibrationer.
Trots detta var intresset för ohämmad utlevelse av tillfälliga lustar, nästan maniskt. Det knöts kontakter inom folkrörelserna och det svenska konferenslivet kryddades med relationer som aldrig hade möjligheter att utvecklas till något djupare.
Den svenska synden firade nya triumfer. Med normlösheten som ledstjärna utvecklades en människosyn som inte stod Sodom, långt efter. Skolan som, renligt
Socialingenjörerna på vänsterkanten, skulle fostra i föräldrarnas ställe, bidrog till att fostran och uppfostran lades på entreprenad till de sociala sammanhang som låg individen närmare. Det tidigare plakatuppropet; ”fri uppfostran.” förvandlades snabbt till; frihet från uppfostran!
ANTI-
UNDER 70-TALET SKULLE man helst vara emot så mycket som möjligt vilket skapade ALTERNATIVRÖRELSERNA alla skulle tycka illa om den kommersiella musiken, i synnerhet ABBA. Att de flesta ändå lyssnade till detta ville man inte vidhålla ens under tortyr. Proggen växte fram med s k ”underklass-perspektiv. Och Maos lilla röda kom åter till användning som inspirationskälla för musikskaparna.
Många av dessa lyssnade i hemlighet, bakom stängda dörrar, på ABBA och Glamrock. Medan de kräktes över det borgerliga förfallet i musik- och kultursverige.
Trots det ökade intresset för existentiella och andliga frågor. Missade vårt svenska kommunala helighetsverk, hela nytändningen och klarade aldrig att möta dessa nya sökare. Eller så var det i ett försök att ”spegla världen” som även Kyrkan lockades in i proggträsket, med förödande dogmatiska konsekvenser för decennier framöver
Sökandet efter trender att locka nya själar med, återspeglas i verksamhet och lära nästan trettio år efter detta paradigmskifte.
Det mest bekymmersamma för vänner av ordning är att; det verkar finnas en växande acceptans för denna utveckling. Sekulariseringen breder ut sina mörka vingar i samhällsdebatten och ideologerna tystnar skrämda av svårigheten att bemöta detta okända.
I stället för att ta lärdom av detta decennium och bruka kunskapen för framtiden, förefaller det som att förfallets decennium återskapas med en gyllene stjärnglans
Det aldrig ägde.
Den, nu så ifrågasatta, kroppsfixeringen, såg dagens ljus under första halvan av 70-talet då miss- och mister-tävlingarna avlöste varandra. Arne Thammer undervisade
Spinkiga och lönnfeta unga svenskar hur man; md en kvart om dagen fick en muskulös och vältränad kropp och damtidningarna levererade det ena bantningsmedlet efter det andra till den ständigt magrande och kallorijagande kvinnliga befolkning.
Dessa företeelser lider samhället av ännu trettio år senare.
Alternativt liv
Det befintliga skulle revideras även om det skulle ske med våld.
Det mesta hatade ”borgerliga företeelserna; de stora helgerna och högtiderna skulle få konkurrens av de ren icke-kommersiella och samhällstillvända alternativen.
Samtidigt dom de progressiva konsumerade Coca-Cola så att tandläkarkåren gick ut med klass två-varning oh konsumerade den nya Amerikanska delikatessen mac Donalds hamburgare fortsatte man att utropa sin avsky över Kommersialismen och dess stamort på jorden; USA. Denna hypokratiska ( hycklande), attityd visade sig överleva hela decenniet
San Fransisco- det nya Jerusalem
Trots USA-hatet fortsatte kulturinflödet från väster.
I frihetens och fredens namn, dessa begrep hade nu ingått någon sorts symbios ellerpartneskap, samlades tusentalsunga människor från hela världen den lilla orten Woodstock för att frihetsberusa sig med rockmusik och diverse droger samt lassvis med frikärlekför att betona freden och antivåldsbehovet, engagerades det våldsbenägna notorcykelmedlemmarna i Hells Angels som ordningsvakter.
Snacka om att; enställa geten som trädgårdsmästare.
När wood stockfestivalen började regna bort och leran stod deltagarna till knäna, vidtog en strategisk omgruppering tillSan Fansisco till tonerna av Scott McKensies
Sång om samma stad och dess liberala lockelser.
Trädkramarna föds
Året var i maj 1971 och i Stockholm hade beslut tagits om att bygga ut
T-banan med ytterligare en station i centrum. För att detta skulle bli möjligt måste ett område i Kungs trädgården röjas från växtlighet. när Motorsågarna startade uppstod en strid mellan ordningsmakten och motståndarna till åtgärden. De handlade om 13 almar som skulle sågas ner vid vilka demonstranterna kedjade fast sig. Därmed var trädkramaren född. En ny grupp i den progressiva buketten som kom att mutera och övervintra i många decennier.
Isociodemografisk härdsmälta
Den sociala ingenjörskonsten firade ständigt
Ndigtnya triumfer, Den urbanisering som följt på tillväxtperioden 1950-1970
Vilken till stor del var en effekt av att landet hölls utanför tvåstora krig som förödde Europa för att hantera en ny demografk utmaning i urbaniseringsvågen, inleddes det
Projekt som fick namnet ”miljonprogrammet”. Dessvärre visade det sig att en rent pandemisk bostadsbrist ante kunde lösas av att statarlängorna restes på höjden.
Alernativa relationer
All normbildning ansågs förkastligt och borgerligt, även äktenskapet ifrågasattes och
Enn uppsjö av ”relationsexperter” fick luft under vingarna
Ledande företrädare för det som kom att bli Den fria kärlekens evangelium var det danska paret;Inge&Sten som ivrigt undervisade i förföriska konster allt medan
En l”lärobok” i promiskuitet , med titeln;”Jag en kvinna” fick nyfikna tonåringar utt lämna tillbaks KamaSutra till biblioteken och fördjupa sig de nya verklighetsnära skildringarna.
Familjerna ifrågasattes intill upplösning.
Genusparadoxen
Då,framför allt, de emanciperade kvinnorna kom ur sina suffragettpuppor och upptäckte att de fortfarande var kvinnor, uppstod genusparadoxen
Vilken av en 70-talssociolog beskrevs med orden samtidigt ängel och sköka
Välskyddade från patriarkatets lystna iakttagelser innanför sina
Blåställ och andra könsneutrala attribut, utvecklades ett behov att
framhäva sin nedärvda kvinnlighet. Det resulterade i att;såväl svenska som utländska turistorter upplevde svenska kvinnor som villigt följde det nya madmodet”ToppLess” och gärna exponerade sina skandinaviska företräden för
melaneuropeerna och andra turister. Det lite litna uttrycket;Den svenska synden
fick en ordentlig putsning detta bidrog även till
ett bejakande av ”mindre fasta” förbindelser och ett ökande antal aborter,
inte minst bland unga kvinnor.
Konferenskultur
Under 70-talet började svenska folket åka på Konferens
Det skapade en arena för förbindelser och begreppet;konferensförhållanden
Ratificerades informellt men väldigt realistiskt.
Den stora frgörelsens och lössläppthetens decennium började skymta slutet
1974 dådet åter blev förbjudet att sälja mellanöl(lassIIB) i livsmedelsbutikerna.
Förbudet togs emot tan någa större folkstormar och ungdomarnas berusningsbehov hade hittat till värre droger än de 4,6% alkohol som mellanölet tillhandahöll
Hasch/canabis blev allt mer tillgägligt och ledde i alltför många fall till ett
Tyngre och farligare drgmissbruk med ökad brottslighet som följd.
Revisionismen – en maktfaktor
Deet gamla maktmedlet att utplåna vissa värdeuttryck för att utplåna det de stod för, togs åter i bruk när Städerskan blev lokalvårdare och kalhygget blev föryngringsyta.
Även om den som gjorde ett fältstudium och besökte en föryngringsyta, så påminde det ändåförvånansvärt mycket om ett kalhygge.
Denna önska att utplåna företeelser genom att bannlysa dem i språket expanderade som universum eter big Bang. Och ord och uttryck som använts i generationer blev helt plötsligt ”svartlistade ” av samhällets trendkänsliga ”illuminati
Det är inte vrt att redogöra för några exempel, då får jag hela det rättrådiga etablissemanget på mig.
Sverige förlorade sin oskuld
I Mars 1975
Vaknade svenska folket upp till en helt ny verklighet.
Internationell terrorism hade drabbat vårt fredliga och stillsamma hörn världen.
En organisation som kallade sig;Röda Arméfraktionen, slog till och ockuperade
Västtyska ambassaden i Stockholm. Bader Meinhofligan presenterades som
Ingenjörerna bakom dådet som fick stor uppmärksamhet över hela Europa och
Fick nyhetskanalerna att göra om tablåerna för att kunna direktrapportera från
Händelsen.
Vilse i Pannkakan
En hel generation-de sena 60-talisterna som i sin barndom drabbades av
STAFFAN westerbergs TV-program,
Med en,även för samtiden, övertydlig politisk korrekthet trummades
Förtäkt samhällsuppfattning ut till;Intet ont anande, barn och ungdomar.
.