Tommys

accepterat djurplågeri

 
norrbotting och skärgårdsbo har jag fått lära mig att visa respekt och vördnad för den natur vi får vara en del av. Jakt och fiske var för förfäderna en viktig del i överlevnaden Men en gammal erfaren skogsan och jägare lärde mig för länge sedan att: ” inget som inte är tänkt att bi föda, får dödas eller skadas Det ställer nog de flesta jägare upp på. Men för sortfiskare gäller tydligen andra exiom Jag blir upprörd när jag ser hur en del av dessa, utan uttalad vilja att ta tillvara på fisken Låter den kämpa och sargas svårt i munnen för att sedan klapas eller pockas upp på ett sätt som förstör detnaturliga skyddet mot bakterier som finns på fiskkroppen. När dessa fördärvliga åtgärder är vidtagna då släpper man tillbaks den skadade och dödsdömda fisken med en belåten kommentar om hur stort motstånd den gjort inna den tll slut gav upp. Om en jägare skulle ”roa” sig med att skafskjuta ett djur för att få se hr mycket kamp det skulle bjuda upp till, skulle denne bli inlåst någonstans. Varför är inte alla livlika mycket värda i dessa ammanhang? Viltet och fisken är till för att vi skall vårda oss om dem om vi skall ge oss rätten att också avliva dem. Men om vi inte tänker ta tillvara bytet för att tillreda det som föda, d skall vi heller inte skada eller döda det.
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: